Меню
Мядельский райисполком

Тут была Дальва. Жыццё ў спаленай вёсцы так і не адрадзілася

Дальва
Фото: з архіва Уладзіміра ЦЕРАБУНА

Велічная постаць жанчыны-маці, да якой даверліва прытулілася, абхапіўшы яе сваімі ручкамі, бездапаможнае хлапчанё, а за спінаю чорныя абгарэлыя бэлькі… На плітах Сцяны памяці словы: “Людзі, схіліце галовы перад памяццю жыхароў вёскі Дальва, нявінна загубленых 19 чэрвеня 1944 года”.

Дальву ўвесь час называлі сястрой Хатыні: злучаныя агульным лёсам вёскі аддзяляюць каля 20 кіламетраў. “Дальва — сястра Хатыні” — менавіта такую назву мела кніга Мікалая Гірыловіча, адзінага, каму пашчасціла выжыць у знішчанай разам з насельнікамі вёсцы. У Дальве, у агульнай магiле, знайшлі вечны спачын і родныя Мікалая Пятровіча: маці, бацька, дзядуля і тры малодшыя браты.

Восенню 1954-га, пасля службы ў арміі, Мікалай Гірыловіч прыехаў у родныя мясціны. Пайшоў да брацкай магілы пакланіцца памяці аднавяскоўцаў. А там адзін з драўляных крыжоў паваліўся, агароджа пакрывілася… Мясцовы сельсавет дапамог тады паставіць жалезную агароджу і бетоннае надмагілле, у 1963-м тут з’явіўся абеліск. Але да мемарыяльнага комплексу шлях быў яшчэ доўгі…

У 2002 годзе «Дальва» была ўключана ў Дзяржаўны спiс гiсторыка-культурных каштоўнасцей Рэспублiкi Беларусь. Цяпер гэта фiлiял мемарыяльнага комплексу «Хатынь».
 

“Стварыць праект помніка ўзяліся студэнты Беларускага дзяржаўнага тэатральна-мастацкага інстытута. Быў аб’яўлены конкурс. Пераможцам аказаўся трэцякурснік аддзялення скульптуры мастацкага факультэта Уладзімір Церабун. “Суровай і праўдзівай мовай напісаў ён дальвінскую трагедыю”, — зазначыў у сваёй кнізе Гірыловіч.

“Пакідаем як ёсць”

Мінула паўстагоддзя. Разам з аўтарам мемарыяла “Дальва” прыгадваем, як ён ствараў свой першы манументальны твор.

—  Памятаеце, як усё пачыналася?..

—  Летам, пасля заканчэння чацвёртага курса, я прыехаў у вёску Мятлічыцы (гэта амаль восем кіламетраў ад Дальвы). Мяне пасялілі да звычайных вяскоўцаў — пенсіянераў Антона Пятровіча і Настассі Міхайлаўны Акулічаў.

Комплекс узводзіўся пры падтрымцы і дапамозе кіраўніка саўгаса “Іскра” , на тэрыторыі якога помнік знаходзіцца і зараз. Дырэктарам гаспадаркі тады быў Уладзімір Буйневіч, ён на кожным этапе работ імкнуўся дапамагчы ўсім неабходным: тэхнікай, металам, цэментам…

З Мятлічыцаў у Дальву неабходна было вазіць цэмент, метал, дошкі, інструмент. І ў асноўным праз лес. Каня мне далі адразу, а воза — няма… Пайшоў шукаць па тэрыторыі саўгаса — і знайшоў пярэднюю вось з аглоблямі і дышлем, а пасля і заднюю. Людзі далі мне дошак, збрую — і я стаў сапраўдным гаспадаром з транспартам. Потым мужыкі прыходзілі да мяне пазычыць воз, каб прывезці сена. Я не адмаўляў. Воз стаяў пасярэдзіне двара і ўпрыгожваў наша паселішча.

Мне выдзелілі пуню. Там была праведзена электрычнасць і змайстраваны подыум, на якім і стваралася чатырохметровая скульптура з гліны. Подыум круціўся, было відаць кампазіцыю з усіх бакоў. Але замест металічнай трубы, прываранай да пласціны і замацаванай да  подыума, мы загналі драўляны кол. З цягам часу калок нахіліўся і круціць станок стала небяспечна — на ім было амаль дзве з паловай тоны гліны. Завяршаў я лепку інтуітыўна.

Неўзабаве прыехала камісія Беларускага дзяржаўнага тэатральна-мастацкага інстытута. Узначальваў камісію народны мастак БССР Анатоль Анікейчык. Я быў здзіўлены, калі маэстра сказаў: “Нічога падпраўляць не трэба, пакідаем як ёсць”.

—  Новы этап Сцяна памяці, 16 метраў у даўжыню.

—  Адлівалі яе секцыямі па тры метры. Устанавілі першую апалубку, пачалі заліваць бетонам. У другой палове формы бетон стаў распіраць дошкі… Прымаю рашэнне: бетон пераносім на месца падмурка другой секцыі, а апалубку збіраем нанова. Устанавілі ў сярэдзіну шмат брускоў-распорак. Прывезлі многа вазоў пяску і больш за палову апалубкі па перыметры засыпалі сырым пяском. Усё атрымалася выдатна.

19 чэрвеня 1944 года нацыстамі былі спалены жывымі 44 жыхары з іх 29 дзяцей, 13 жанчын.

Гэта была апошняя з 628 беларускiх вогненных вёсак Вялiкай Айчыннай, якія паўтарылі трагічны лёс Хатыні. Пасля вайны жыццё тут так i не адрадзiлася.

Здараліся і недарэчнасці. На Сцяне памяці тэкст-зварот быў адліты з памылкай: было напісана “загублеННых” — дзве літары Н, а трэба — адна. Прайшоў час, выдзелілі грошы на рэстаўрацыю. Тады мы выразалі адну літару Н, а астатняе зварылі.

—  А што было самым складаным пры ўзвядзенні комплексу?

—  Устаноўка бэлек — як сімвала спаленай хаты і разбурэння. Патрабаваліся спецыялісты — ніякай самадзейнасці не дапускалася.

Калі тралер прывёз бэлькі і прыехаў кран для разгрузкі, вадзіцель нават не стаў расстаўляць “лапы”: вага бэлькі шэсць тон, а кран мог падняць толькі тры. Пачалі шукаць замену. Прыехаў пяцітоннік, і толькі той падняў бэлькі і даў магчымасць тралеру выехаць. На мантаж заказалі трынаццацітоннік. Усё ўстанавілі на апоры з бярвёнаў, якія я рабіў сам.

Дарэчы, некаторыя рэчы былі выкананы на мемарыяле без майго ўдзелу. Напрыклад, уздоўж вуліцы, дзе стаялі пяць хат (усяго ў вёсцы было 12 хат), была пасаджана алея з 44 бяроз (па колькасці загінулых жыхароў), якія выраслі і стварылі магутную алею-тунэль. Я лічу, лепш было б пасадзіць бэз — гэта  адпавядала б гісторыі і кампазіцыі спаленай вёскі.

Урачыстае адкрыццё мемарыяльнага комплексу “Дальва” адбылося 50 год таму 15 ліпеня 1973 года.
Пачаўся адлік творчай біяграфіі заслужанага дзеяча мастацтваў Рэспублікі Беларусь скульптара Уладзіміра Церабуна аўтара мемарыяла.

Пазней да мяне звярнулася мясцовае кіраўніцтва з просьбай  вылепіць нацюрморты і ўстанавіць іх на прыступках умоўных хат мемарыяла. Я зрабіў, але неўзабаве вандалы павыдзіралі нацюрморты дзеля нажывы. З цягам  часу кіраўніцтва мемарыяльнага комплексу “Хатынь” зноў знайшло сродкі аднавіць нацюрморты. Я вельмі грунтоўна падышоў да такой прапановы, распрацаваў нацюрморты кампазіцыйна больш складаныя. Сімвалічныя. Сям’я ў вёсцы пачынае будаўніцтва хаты (нацюрморты з цяслярскімі прыладамі), нараджаецца дзіця (лялька, буквар), аздабленне ў хаце (ткацтва, матавіла, клубкі), гасціннасць (збанок, серп, кветкі), святы і радасць жыцця (музычныя інструменты). Устанавілі іх у 2015 годзе. Работнікі лясніцтва адгукнуліся на маю прапанову, і па маіх чарцяжах яны зрабілі арэлі і азярод — гэта падкрэслівае атмасферу адзіноты і трагедыі.

—  Як прайшло ўрачыстае адкрыццё мемарыяла?

—  На высокім узроўні! Цэлы грузавік народу прыехала са Смаргоні. Былі госці з блакаднага Ленінграда, шмат ветэранаў і, безумоўна, Мікалай Пятровіч Гірыловіч. На жаль, яго ўжо няма сярод нас.

—  Сем месяцаў працы ў Дальве прынеслі вам вядомасць. У 1976 годзе вы атрымалі прэмію Ленінскага камсамола БССР…

—  Так, прэмію тады атрымалі ВІА “Песняры”, рэжысёр кінастудыі “Беларусьфільм” Віктар Дашук і я.   Удакладняю: якога ўзроўню трэба было дасягнуць, каб атрымаць прэмію. “Дальва” стала добрым трамплінам у мастацкае жыццё. У 1977 годзе мяне прынялі ў Саюз мастакоў.

—  50-гадовае дзецішча па-ранейшаму пад вашай пільнай увагай. Час ад часу бываеце ў “Дальве”, адсочваеце лёс комплексу?

—  Не проста адсочваю. Пасля таго як скульптурная кампазіцыя была адліта з бетону і прыведзена ў парадак, Аляксандр Крохалеў, мой куратар, прапанаваў пакрыць скульптуру расплаўленым цынкам. Падрыхтавалі неабходнае — кампрэсар, генератар, прыехаў спецыяліст, работа пачалася. Але нешта пайшло не так: бліснула — і пульверызатар згарэў. Зноў 78 кіламетраў у Мінск і назад. Вечарэла. Вырашылі работу рабіць на другі дзень. Скульптура была пакрыта тонкім слоем напыленага цынку, які надаў бетону прыгожы тон і трываласць.

Значна пазней былі выдзелены сродкі на рэстаўрацыю. Фігуру абліцавалі ліставой каванай меддзю —  медзь паўтарае бетонныя формы, а швы зварваюць, чаканяць. Гэта вельмі трывалы матэрыял — на дзесяцігоддзі, і фарбаваць не трэба. Медзь набірае паціну праз пэўны час і скульптура набывае знакавасць.

Трэба сказаць, што ў рэстаўрацыі на комплексе дапамагаў і дапамагае дырэктар МК “Хатынь” Артур Зэльскі. Вялікая ўдзячнасць яму за добразычлівасць і адказнасць. Я прыйшоў да высновы, што праца скульптара, у тым ліку і мая, патрэбна людзям. У гэтым кожны раз пераконваюся, калі бываю каля помніка спаленай Дальвы. Зімой і ў восенькі лістапад, вясной і летам сюды прыносяць кветкі. Тут збіраецца многа народу, і я бачу жывую памяць людзей. Адчуваю сапраўднае шчасце, што ўвасобіў яе, гэтую памяць, праз вобраз жанчыны-маці.

Тэкст: Галіна АНТОНАВА

ГУ" Березинский районный центр по обеспечению деятельности бюджетных организаций"
Лента новостей
Загрузить ещё
Информационное агентство «Минская правда»
ул. Б. Хмельницкого, д. 10А Минск Республика Беларусь 220013
Phone: +375 (44) 551-02-59 Phone: +375 (17) 311-16-59