Меню
Голас Любаншчыны

Усёбачнае вока і літаратурны салон. Шпацыр па Валожыне

Надмагільны помнік Хаіму Валожынеру
Фото: Надмагільны помнік Хаіму Валожынеру. Фото Дарьи Костюкевич

«МП» надарылася завітаць у горад, больш вядомы сярод замежных падарожнікаў, чым уласна мясцовых. Менавіта з Валожына ў ХІХ стагоддзі сярод яўрэйскай дыяспары пашырыўся больш дасканалы спосаб вывучэння Торы. У архітэктурным плане ўсеагульная ўвага мае быць прыкавана да тутэйшых будынкаў эпохі класіцызму. Гэткіх камяніц у нас крытычна  мала, засталося больш прыкладаў савецкага неакласіцызму.

Мурал з гербам Валожына
Мурал з гербам Валожына
Воложин туризм

Шпацыр па Валожыне аблягчаецца для вандроўнікаў высокай канцэнтрацыяй  славутасцей у ваколіцах галоўнай плошчы горада, дзе колісь знаходзіўся рынак. Адразу пры ёй — разынка таго самага класічнага дойлідства — касцёл Святога Юзафа. Яго велічнасць прымушае  ўявіць, што трапілі ў Афіны. Аднак золкае паветра беларускай вясны хутка вяртае да пошуку адказаў на пытанне, якім чынам гэткі ўзор старажытнагрэчаскай свецкай культуры хрысціяне пераасэнсавалі ў выглядзе храма. На сцяне касцёла знаходзім згадку, што яго ўзвядзенне пачалося ў 1803 годзе, калі ўласнікам Валожына быў граф Юзаф Тышкевіч. Але дабудаваць бажніцу ўдалося ўжо яго сыну Міхалу ў 1816 годзе.

Воложин туризм
Воложин туризм
Воложин туризм

Юзафу і касцёл, і палацы

Варта таксама адзначыць, што будаўніцтва вялося не на пустым месцы. Злева ад мураванага касцёла, дзе цяпер знаходзіцца скульптура Яна Паўла ІІ, яшчэ з 1500 года стаяў драўляны храм. Найбольшую ж колькасць пытанняў у падарожнікаў выклікае выява Усёбачнага вока на франтоне. Гэта акурат супадае з прыходам вольных муляраў (масонаў) у Беларусь напрыканцы XVIII стагоддзя. З улікам міжканфесійнасці дадзенага руху будзе дарэчы прыгадаць, што адпаведная выява прысутнічае і ва ўнутраным убранстве праваслаўнай царквы Валожына, таксама пабудаванай у ХІХ стагоддзі. Увогуле ж сімвал Усёбачнага вока ў трохвугольніку пачалі выкарыстоўваць у іканапісе яшчэ  ў XVI стагоддзі, у эпоху Адраджэння, для абазначэння Святой Троіцы.

Воложин туризм
Воложин туризм

Сярод іншага, прыцягвае ўвагу манументальная званіца справа ад касцёла, якая ўтварае адзіны ансамбль з храмам, там тры бронзавыя званы ўнутры арак. Яшчэ далей справа па вуліцы можна заўважыць адразу тры свецкія будынкі, якія Юзаф Тышкевіч узвёў у 1806 годзе.

Воложин туризм

Жоўты гасцявы палац сёння  належыць аддзелу ўнутраных спраў і даступны для наведвання. За агароджай вайсковай часці — уласна палац Тышкевічаў. Органам улады належыць і былы будынак аранжарэі насупраць.

Воложин туризм

Пры ешыбоце абсталююць сувенірную краму

У выніку нам заставалася павярнуць свае позіркі на 180 градусаў. А менавіта — на Валожынскі раённы цэнтр культуры, той самы прыклад савецкага неакласіцызму. Тут у ХІХ стагоддзі стаяў дом рабіна Хаіма Іцкавіча Валожынера. Гэты самы будынак служыць адпраўной кропкай для далейшага пошуку заснаванага ім ешыбота, што знаходзіцца ў дворыку за раённым цэнтрам культуры. Намаганнямі гэтага  рабіна ў 1803 годзе  была створана школа, дзе выкладалася  вучэнне віленскага гаона Эліяху бен Шлома Залмана. З Валожына яго вучэнне пашырылася сярод яўрэйскага насельніцтва Расійскай імперыі.

З гэтай навучальнай установы выйшлі заснавальнік рэлігійнага сіянізму Самуіл Магілевер і адраджальнік сучаснай яўрэйскай мовы Эліэзер Бэн-Егуда Перэльман. Як паведаміла навуковы супрацоўнік  Валожынскага краязнаўчага музея, у будынку адначасова займалася да 100 чалавек. У перыяд свайго росквіту Валожынскі ешыбот налічваў звыш 400 вучняў з дзясяткаў губерняў Расійскай імперыі. Прыцягальнасць аб’екта для турызму складана пераацаніць, дадзеная школа стала прататыпам большасці літвакоўскіх ешыботаў свету. Прыкладам, адна з галоўных сінагог Нью-Йорка называецца «Валожынскай». Таму распрацавалі праект кансервацыі аварыйнага будынка, каб у бліжэйшыя гады заняцца яго рэстаўрацыяй. Пры гэтым ужо вырашана ператварыць  бліжэйшы будынак у сувенірную краму.

«Гай, што быў цёмны, зазеляніўся»

…Але тая светлая будучыня, хоць і блізкая ды прадвызначаная, але ж будучыня.

Пры вяртанні на плошчу Свабоды мы звярнулі ўвагу на будынак Валожынскай раённай бібліятэкі, пры якой дзейнічае літаратурнае аб’яднанне «Рунь». Не кожны райцэнтр Беларусі мае суполку Саюза пісьменнікаў. А тут табе цэлая пісьменніцкая грамада, дзясяткі творцаў з усіх куткоў Валожынскага раёна. 6 чэрвеня 1981 года яе заснавалі паэты Віктар Шніп і Валянціна Гіруць-Русакевіч. Кожныя тры-чатыры гады «Рунь» выдае зборнікі вершаў. Падарожнікі ж абавязкова  звернуць увагу на асобнае памяшканне для правядзення вечарын мясцовых паэтаў. Такога кшталту літаратурныя салоны мог сабе дазволіць у ХІХ стагоддзі хіба што суседні Ракаў. У ХХІ стагоддзі эстафету па праву прыняў Валожын.

Драўляная царква Канстанціна і Алены
Драўляная царква Канстанціна і Алены
Жывапісны абраз у царкве Канстанціна і Алены
Жывапісны абраз у царкве Канстанціна і Алены

Мы ж не спыніліся на шпацыры па перыметры галоўнай плошчы горада і выправіліся далей па Савецкай вуліцы да сіняй драўлянай царквы Канстанціна і Алены. Якое ж было маё здзіўленне, калі ўбачыў проста цераз дарогу ад царквы дом, а на мемарыяльнай шыльдзе значылася, што тут нарадзіўся паэт Стары Улас. Той самы Уладзіслаў Сівы-Сівіцкі, які пісаў не толькі вершы, але і вершаваныя апавяданні,  апрацоўваў народныя паданні. Сярод іншага, яго пяру належыць паэма «Год беларуса» 1909 года, якую «Наша Ніва» выдала ў 1910-м. Што і казаць, літаратурнае жыццё Старога Уласа бруіла, яго творы ўключылі ў «Анталогію беларускай паэзіі» 1961 года. То бок паэт зрабіў неацэнны ўнёсак у мастацкую спадчыну краіны.

Карцінная галерэя ў царкве

Ад літаратурных алімпаў мая крыху затуманеная  ад уражанняў галава нарэшце павярнулася направа ад дарогі. Тут напаткаў жывапісны эпізод, якога зусім не чакаеш ад праваслаўнай царквы-мураўёўкі. Сама святыня 1866 года здолела захаваць большую частку свайго іканастаса ад часу заснавання, насуперак усім выпрабаванням працягвае дзейнічаць. Адзінае, што змянілася, — паменела блакіту ў выніку замены  дашчатых сцен унутры. Таксама мы заўважылі прыкметы амаль рэнесанснага жывапісу ў выглядзе абразоў ХХ стагоддзя. Найбольшую ўвагу прыцягнула ікона 1912 года справа ад алтара, на якой Ісус моліцца ў аліўкавым гаі.

На карціне, а інакш назваць гэта складана, пераасэнсаваны вобраз німба, ён зроблены  ў выглядзе крыніцы святла — шара з размытымі краямі. Сам твар Ісуса падаецца значна больш жыццёвым за царкоўны канон, быццам малявалі з жывога чалавека. Такое ж уражанне засталося ад некалькіх іншых абразоў, выкананых у падобным стылі. Дзеля адных гэтых твораў жывапісу царкву варта наведваць таксама звычайным  падарожнікам, замежным аматарам выяўленчага мастацтва.

Яўрэйскія могілкі існуюць з XVI стагоддзя
Яўрэйскія могілкі існуюць з XVI стагоддзя
Воложин туризм

Апошнім пунктам у нашай праграме сталі яўрэйскія могілкі, якія існуюць у Валожыне з XVI стагоддзя. У свой час тут устанавілі агароджу, што спыніла разбурэнне надмагілляў. Таксама ўзвялі некалькі манументаў, у тым ліку ахвярам Халакосту з мясцовага гета. А вось надмагілле таго самага Хаіма Валожынера… Па ўсім відаць, інфраструктура для замежнага турызму падводзіцца да ўзроўню, на якім ужо існуе сэрвіс для мясцовых падарожнікаў. Разам з тым і для росту ўнутранага турызму застаюцца нішы накшталт літаратурных салонаў у найлепшых традыцыях ХІХ стагоддзя. Пагатоў, у райцэнтры існуе музычная школа, што дае магчымасць павысіць шматжанравасць такіх мерапрыемстваў і іх прыцягальнасць для масавага адпачынку.

Воложин туризм
Воложин туризм
Воложин туризм
ГУ" Березинский районный центр по обеспечению деятельности бюджетных организаций"
Лента новостей
Загрузить ещё
Информационное агентство «Минская правда»
ул. Б. Хмельницкого, д. 10А Минск Республика Беларусь 220013
Phone: +375 (44) 551-02-59 Phone: +375 (17) 311-16-59